Dzień Tęczy- eksperyment „Tęcza na talerzu” w grupie I

W środę 3 kwietnia w Dzień Tęczy w grupie I przeprowadziliśmy eksperyment „Tęcza na talerzu”, do którego wykorzystaliśmy cukierki Skittles, biały talerz oraz wodę w temperaturze pokojowej. Wokół rantu talerza dzieci ułożyły cukierki w kształcie okręgu, wlały wodę i obserwowały co się działo. Cukierki zaczęły puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza. Eksperyment zrobił na dzieciach duże wrażenie i był ciekawym wstępem do rozmowy na temat barwienia i mieszania kolorów. Dzieci wykonały także Tęczowe króliczki, które umieściliśmy w Galerii Prac Plastycznych Grupy I.

Mali artyści

Potrzeba ekspresji twórczej jest naturalną formą wyrażania przez dzieci w wieku przedszkolnym emocji, wrażeń oraz zdolności intelektualnych. W wytworach dziecięcej sztuki zawiera się reprezentacja ich własnego świata, bogata w swoim wyrazie na miarę możliwości małych artystów. W obcowaniu ze sztuką zarówno tą profesjonalną, jak i tą małą – tworzoną przez dzieci ważne jest przeżywanie radości z jej odbioru i tworzenia. Zabawa barwą powinna angażować dziecko i zachęcać do poszukiwania nowych form ekspresji, lecz także służyć zdobywaniu wiedzy o otaczającym świecie. Podczas kwietniowych zajęć plastycznych przedszkolaki z grupy II stworzyły plakat obrazujący słowa piosenki pt. Tęcza nad wiosenną łąką. Wspólne tworzenie nie tylko przybliżyło czterolatkom informacje, w jaki sposób powstaje tęcza widniejąca na niebie, ale również zainspirowało dzieci do wymyślania kreatywnych zabaw: uzyskiwanie poszczególnych barw, tworzenie interesujących kompozycji z patyczków w kolorach tęczy, dostrzeganie równoliczności kolorów tęczy i dni tygodnia podczas działań matematycznych.