Przedszkole Miejskie Nr 12 w Dębicy

WITAMY W
NASZYM
PRZEDSZKOLU

Warto przeczytać

Drodzy Rodzice, jeżeli wasze dziecko połknęło ciało obce?!

Tablodzieci: Czy przedszkolak może bezpiecznie korzystać ze smartfona?

W dzisiejszym świecie technologii dzieci potrafią swobodniej poruszać się w wirtualnym świecie niż niejeden dorosły. Tablety stały się nieodłącznym towarzyszem naszych pociech – to narzędzie nauki, źródło rozrywki i nowoczesny smoczek. Ale czy zastanawiamy się nad konsekwencjami tak częstego korzystania z tych urządzeń?

Dzieci poniżej 5. roku życia powinny spędzać przed ekranem nie więcej niż godzinę dziennie. Zbyt duża ilość czasu spędzona na interakcji z cyfrowymi urządzeniami może prowadzić do problemów z koncentracją, agresji, trudności w nauce oraz zaburzeń snu.

Ponadto, badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Toronto wykazały, że nadmierne korzystanie z tabletów przez dzieci może prowadzić do opóźnień w rozwoju motorycznym. Dzieci, które spędzają więcej czasu z tabletami, mają mniej czasu na zabawy ruchowe, co jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju koordynacji i zdolności motorycznych.

Nie można też zapomnieć o zagrożeniu, jakie niesie za sobą niewłaściwe treści, do których dziecko ma łatwy dostęp. Kontrola rodzicielska jest niezwykle ważna, ale nie zawsze skuteczna.

Apelujemy do rodziców i opiekunów, aby byli świadomi tych zagrożeń i odpowiednio zarządzali czasem, jaki ich dzieci spędzają w cyfrowym świecie.

Jak uczynić czas przedszkolaków spędzony ze smartfonem i tabletem cennym i przede wszystkim bezpiecznym? Oto kilka praktycznych wskazówek:

  • Pilnuj, aby Twoja pociecha nie patrzyła w ekran dłużej niż 15 minut jednorazowo. Przedszkolak nie powinien przebywać przy smartfonie dłużej niż godzina dziennie – a im krócej, tym lepiej.
  • Nie traktuj telefonu i tabletu jako formy nagrody. Promowanie tych urządzeń jako nagrody może zaszczepić w dziecku przekonanie, o ich szczególnej wartości.
  • Zalecane jest, aby najmłodsze dzieci nie miały codziennego kontaktu z mobilnymi urządzeniami. Alternatywą mogą być takie aktywności jak układanie klocków, kolorowanie lub czytanie książeczek.
  • Wspieraj odpowiednią higienę snu u swojego dziecka, nie udostępniając mu telefonu lub tabletu co najmniej dwie godziny przed pójściem spać.
  • Nigdy nie pozostawiaj przedszkolaka sam na sam ze smartfonem. Szczególnie jeśli urządzenie ma dostęp do internetu. Będzie Ci łatwiej monitorować, co dziecko ogląda, a także będziesz mógł porozmawiać z nim na temat tego, co widzi na ekranie.

Pamiętajmy, że technologia to doskonałe narzędzie edukacyjne, ale powinno być używane z umiarem, zawsze pod nadzorem dorosłych i z odpowiednią równowagą między aktywnością online i offline.

W przyszłości technologia będzie coraz bardziej obecna w życiu naszych dzieci. Dlatego już teraz musimy nauczyć je, jak bezpiecznie i mądrze korzystać z tych narzędzi, jednocześnie dbając o ich prawidłowy rozwój i zdrowie.

Materiały z konferencji dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i rodziców z dnia 26.10.2023 r. – „Mosty zamiast murów…Jak wspierać siebie, by wesprzeć młodego człowieka?”

Działanie mózgu młodego człowieka, a może bardziej dbanie o siebie w myśl zasady, że ratownik musi mieć zasoby, by dzielić się nimi z tymi, którzy tego potrzebują? Dlaczego w mózgu młodego człowieka tak szybko uruchamia się układ nagrody, pobudzany przez np. granie w gry lub scrolowanie SM. A raz uruchomiony układ nagrody dopomina się o więcej i więcej, i więcej … Zachęcamy do wysłuchania podcastu i zapoznania się z załączonymi materiałami.

https://click.mlsend.com/link/c/YT0yMzM0NzQ1OTUzNzk5NTEwMDgyJmM9cTFzMCZlPTAmYj0xMjI5NDY3MDUyJmQ9bDB1MnQ1YQ==.bBA79lC6hnOF3ASC6nVyWjaWydLLqTcAD_HqSRrBc7A

Zachęcamy do przeczytania gazetki dla Rodziców „Rodzice i przedszkole- wspólnie można więcej!” znajdującej się w holu przedszkola w „Kąciku dla Rodziców” z miesiąca marca 2023 r.

Znajdziecie w niej Państwo informacje na następujące tematy: Wpływ reklamy na dzieci; W krainie zdrowych nawyków, Chcesz być Rodzicem doskonałym?- podaruj cztery bezcenne prezenty.

List Pani Ireny Koźmińskiej – Prezez Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom

Drodzy Rodzice
Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.
Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo – rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.
Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje.
Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie- bo i skąd miałoby wiedzieć? – co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy.
Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.
Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.
Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.
Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!

Przemoc wobec dziecka

Bezpieczeństwo w sieci raport

Kampania „Chroń dziecko w sieci” ma na celu przestrzec rodziców przed konsekwencjami kontaktów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szkodliwymi treściami w Internecie i wskazać im, jak ograniczyć ryzyko takich kontaktów.  http://www.dzieckowsieci.pl/kampania/

Poradnik dla Rodziców Dzieci w świecie gier komputerowych

Procedury interwencji plakat

Prezentacja dla rodziców Adaptacja dziecka do przedszkola.

Prezentacja dla rodziców „Zboża zjadamy, energię z nich mamy”

Prezentacja dla rodziców „Odporność wzmacniamy, bo o zdrowe żywienie i higienę dbamy”

Nasza strona używa plików cookies.
Nasza polityka prywatności   
ROZUMIEM